Publikacje

1.2. Pojęcie i funkcje wywiadu gospodarczego

Na podstawie przedstawionego powyżej podziału widzimy, że w sferze państwowej (strategicznej) wywiad gospodarczy funkcjonuje pod pojęciem działań wywiadowczych na płaszczyźnie ekonomicznej obejmującej różne jej aspekty. Jak wspomniano już we wstępie niniejszego referatu, wywiad gospodarczy to nie tylko działania instytucji państwowych, lecz także innych agend i organizacji zajmujących się profesjonalnym zdobywaniem i analizowaniem informacji - na konkretne zlecenie – o określonych segmentach rynku, funkcjonujących na nim podmiotach, ich osiągnięciach technicznych, projektach działań oraz pozycji ekonomicznej. Wspólną cechą dla całości działań wywiadowczych jest zbieranie informacji posiadających walor aktualności. Oznacza to zbieranie danych o faktach, wydarzeniach, planach i zamierzeniach określonych organizacji, np. konkurencyjnych firm. Uzyskane informacje są dostarczane własnemu kierownictwu (zleceniodawcy) w celu czasowego wyprzedzenia konkurencji w podejmowaniu optymalnych decyzji gospodarczych. Najważniejszym celem zbierania informacji gospodarczych jest zdobycie danych o nowoczesnych technologiach oraz szybkie ich wdrożenie w cykle produkcyjne.

Powyższe stwierdzenia – zaczerpnięte z oficjalnych opracowań na temat wywiadu gospodarczego – są bardziej adekwatne do działań prowadzonych przez instytucje pozarządowe, realizujące swoje zadania na potrzeby konsorcjów czy też firm. Oczywiście częściowo współgrają one z celami wywiadu realizowanego na szczeblu państwowym, gdyż takie zadania, jak pozyskanie nowych technologii i ich wdrożenie we własnym kraju jest bardzo często praktykowane. Przykłady powyższego często spotykaliśmy w działalności sowieckich służb specjalnych (KGB i GRU), które stanowiły istotne ogniwo w rozwoju gospodarczym tego kraju. Bardzo dużo zachodnich technologii zostało wykradzione i zaadaptowane przez przemysł b. ZSRR (słynne pozyskanie projektów związanych z budową broni atomowej, a jeżeli chodzi już o stronę praktyczną – pozamilitarną – należy wskazać operacyjny zakup planów budowy samochodu w zakładach „Fiata” i następnie wdrożenie ich w rosyjskich zakładach produkujących „Żiguli”). Również obecnie spotykamy podobną praktykę w działaniach państwowych. W tym zakresie przodują obecnie kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu: Chiny, Korea Płn., Iran. Nie mniej jednak główne zadania wywiadu ekonomicznego realizowanego na szczeblu strategicznym są odmienne od powyżej przedstawionych. Służby państwowe skupiają się głównie na rozpoznaniu potencjału ekonomicznego danego kraju pod kątem jego wpływu na możliwości obronne potencjalnego przeciwnika.

Reasumując powyższe stwierdzenia można uznać, że podstawą funkcjonowania wywiadu gospodarczego jest zdobycie pożądanej informacji (bez względu na zastosowane metody jak i charakter zleceniodawcy: państwo, zarząd konsorcjum, firma, przedsiębiorstwo), jej analiza pod kątem wiarygodności i przydatności gospodarczej i przekazanie w stosownym czasie – z należytym wyprzedzeniem – zleceniodawcy w takiej postaci, która zapewnia jej optymalne wykorzystanie dla osiągnięcia własnych korzyści. Pod ogólnym pojęciem „własnych korzyści” kryje się cała gama celów – od wyprzedzenia firmy konkurencyjnej we wprowadzeniu na rynek nowego produktu czy usługi, poprzez możliwość ekonomicznego oddziaływania na inne państwo, organizację gospodarczą, do uzyskania pewności, iż ze względu na stan gospodarki dane państwo nie stanowi zagrożenia militarnego, gdyż moce produkcyjne nie pozwalają na produkcję sprzętu bojowego pozwalającego na uzyskanie przewagi militarnej (z tego samego powodu informacje dostarczone przez wywiad gospodarczy mogą posłużyć – jako składowa z całościowego rozpoznania – do podjęcia decyzji o dokonaniu agresji, gdyż przeciwnik, ze względu na stan gospodarki, nie jest w stanie przeciwstawić się militarnie potencjałowi agresora).


telefon
kontaktowy

W przypadku pytań serdecznie zapraszamy Państwa do kontaktu z nami drogą telefoniczną.
napisz
do nas wiadomość

Jeżeli mają Państwo pytania prosimy o zadanie ich za pomocą poczty elektronicznej.
ZOBACZ JAK DOJACHAĆ DO NASZEGO BIURA SPRAWDŹ TUTAJ
www.bcc.org.pl
www.gazetafinansowa.pl
www.homemarket.com.pl
www.bookoflists.pl
www.spyshop.pl
www.vismagna.pl
wiarygodnafirma.pl
www.bcc.org.pl
www.gazetafinansowa.pl
www.homemarket.com.pl
www.bookoflists.pl
www.spyshop.pl
www.vismagna.pl
wiarygodnafirma.pl
www.bcc.org.pl
www.gazetafinansowa.pl
www.homemarket.com.pl
www.bookoflists.pl
www.spyshop.pl
www.vismagna.pl
wiarygodnafirma.pl
www.bcc.org.pl
www.gazetafinansowa.pl
www.homemarket.com.pl
www.bookoflists.pl
www.spyshop.pl
www.vismagna.pl
wiarygodnafirma.pl
www.bcc.org.pl
www.gazetafinansowa.pl
www.homemarket.com.pl
www.bookoflists.pl
www.spyshop.pl
www.vismagna.pl
wiarygodnafirma.pl
www.bcc.org.pl
www.gazetafinansowa.pl
www.homemarket.com.pl
www.bookoflists.pl
www.spyshop.pl
www.vismagna.pl
wiarygodnafirma.pl
http://